• HOME
  • DAKWERKEN
  • TOTAALRENOVATIE
  • VOORWAARDEN
    • Voorwaarden bedrijven
  • HOME
  • DAKWERKEN
  • TOTAALRENOVATIE
  • VOORWAARDEN
    • Voorwaarden bedrijven

Algemene voorwaarden

Artikel °1. Geldigheidsduur van de offertes
Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30
kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de
aanvaarding door de cliënt ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan
onze offertes zijn slechts geldig indien zij door ons schriftelijk werden

aanvaard.
Artikel °2. Betaling
Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd in 3
schijven;
Eerste schijf: Voorschot (30%)
Tweede schijf: Dag van aanvang der werken (40%)
Derde schijf: Na de oplevering (30%)
De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de
medecontractant.
De voorschotfactuur en eindfactuur moeten betaald worden binnen een termijn van 15
dagen na hun verzending of in geval van de tweede schijf binnen de 2
dagen na ontvangst. Gebeurt dit niet, dan zal van rechtswege en zonder
ingebrekestelling over de nog verschuldigde sommen een verwijlintrest betaald
moeten worden tegen een rentevoet van 10% per jaar. Bovendien worden de op de
vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege
en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van
het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 250€.
Artikel °3. Prijsherziening
Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de
sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een
prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken
volgens de onderstaande formule:
p = P x (0,40 x s + 0,40 x i + 0,20)
S I
”P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag. “S” is het
gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het
Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met
het op die datum door de FOD Economie aanvaarde
totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd
opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke
betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die
periode aangenomen was. ”I” is het maandelijkse indexcijfer
bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de
10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer
zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling
wordt gevraagd.
Artikel °4. Beëindiging van de overeenkomst met de opdrachtgever na betaling van het
voorschot
Wij hebben het recht om binnen een termijn van zes weken na betaling door de
opdrachtgever van het voorschot voor de werken een (nieuwe) controle uit te
voeren van de (toekomstige) werf. Binnen de vier weken na voormelde (nieuwe) controle
hebben wij het recht om, zonder enige opgave van reden en zonder
dat er sprake dient te zijn van onvoorziene en/of nieuwe omstandigheden, de door de
opdrachtgever met ons gesloten overeenkomst éénzijdig te beëindigen
zonder dat de opdrachtgever recht heeft op ook maar enige vergoeding als gevolg van deze
beëindiging van de overeenkomst door ons. Het door de

opdrachtgever betaalde voorschot zal binnen de 10 dagen na de kennisgeving van
voormelde beëindiging door ons aan de opdrachtgever worden
teruggestort.
Artikel °5. Onvoorziene omstandigheden
Wanneer er zich tijdens een (nieuwe) controle van de werken na betaling van het voorschot
of tijdens de uitvoering van de werken sprake is van onvoorziene
omstandigheden (zijnde omstandigheden die tot op het moment van ondertekening van de
overeenkomst tot uitvoering van de werken niet voorzien of niet
voorzienbaar waren), hebben wij het recht om de voorwaarden (met inbegrip van de prijs
van de werken en de eventuele uitvoeringstermijn) te herzien. De
opdrachtgever zal van deze herziening in kennis gesteld worden. Dit artikel doet geen
afbreuk aan artikel 4 van huidige voorwaarden.
Artikel °6. Wijzigingen en bijkomende werken
Elke door de opdrachtgever bestelde wijziging of bijkomend werk alsook de vaststelling van
de prijs vereist een voorafgaand akkoord van beide partijen en kan
met alle rechtsmiddelen worden bewezen.
Artikel °7. Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de
veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze
offerte wordt overhandigd niet begrepen in de offerteprijs
Artikel °8. Werkdagen en uitvoeringstermijn
Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze
uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet
beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen
en de compensatierustdagen, en de dagen waarop
weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur
onmogelijk maken of zouden maken. Een afgesproken startdatum van
de werken kan door Fix je huis verlaat of vervroegd worden in samenspraak met de klant.
Artikel °9. Verbreking
Indien de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan
is deze conform art. 1794 BW gehouden ons schadeloos te stellen
voor al onze uitgaven, al onze arbeid, en alles wat wij bij die werken hadden kunnen winnen,
hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde
werken, onverminderd ons recht om onze werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger
zou liggen.
Artikel °10. Uitvoering
De gebruikte materialen zijn zoals beschreven in de offerte of gelijkwaardig. Wij verbinden
ons niet aan een merk of type tenzij dit uitdrukkelijk in de offerte
staat beschreven. Wanneer de werken technisch in orde zijn kan enig geschil over
materiaalkeuze, (mits deze technisch voldoet aan de technische
voorschriften) of esthetische afwijking van de subjectieve mening van de klant of werkwijzen
die afwijken van de beschreven aanpak in de offerte kunnen

geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. De aanbiedingen, bestekken
en offertes zijn vrijblijvend. De overeengekomen modaliteiten
zullen slechts definitief zijn na schriftelijke aanvaarding van de bestelling of offerte. Fix je
huis BV behoudt zich het recht om de bedongen offerte of opdracht
tot een goed einde te brengen. Fix je huis bv werkt samen met geselecteerde bouwpartners
die onder supervisie van Fix je huis de werken uitvoeren naar goed
vakmanschap.
Artikel °11. Oplevering
Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van
de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden,
waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins
worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend
geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in
aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de
maand worden verholpen. Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen,
of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na
hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van
deze periode van 15 dagen. De oplevering houdt de goedkeuring in
door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep
wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de oplevering
bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid. De werken die in staat zijn
bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn
geweest op de datum bepaald vóór hun voltooiing of op de datum van de werkelijke
voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.
Artikel °12. Lichte verborgen gebreken
Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer
aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de
artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de
aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever
worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop
het bekend had moeten zijn. Elke rechtsvordering op die grond is
maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de
opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het
gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van
ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een
oplossing voor het probleem.
Artikel °13. Overdracht van risico’s

De door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van
risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de
levering van de materialen, goederen of installaties vordert.
Artikel °14. Artikel 13-Eigendomsvoorbehoud

Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze
overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder
van. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en
terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de
klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft. Bij een beroep op het recht op
terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter
vergoeding van zijn schade. Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant
hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht
hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan.
Artikel °15. Geschillen
Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn
enkel de rechtbanken van de woonplaats/zetel van de aannemer
bevoegd. Alvorens naar de rechtbank te stappen, kan elk technisch geschil over werken die
werden uitgevoerd voor rekening van een particulier voor
privédoeleinden, op verzoek van één van de betrokken bouwpartners, voor de
Verzoeningscommissie Bouw aanhangig worden gemaakt. Haar adres: Espace
Jacquemotte, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel. Alle inlichtingen over de Commissie en het
procedurereglement kunnen worden verkregen op de site van de
Verzoeningscommissie, op het volgende adres: http://www.bouwverzoening.be. Is de klant
een “consument” in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van
Economisch Recht, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/zetel7
van de aannemer. Die zijn als enige bevoegd
Artikel °16
Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van
de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan
de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat
aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die
werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privé-woning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en
gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het
normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden
aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten. Wanneer de
afnemer de factuur niet schriftelijk betwist, is de aannemer ontslagen van zijn aansprakelijkheid,
behoudens samenspanning tussen de partijen.”

COPYRIGHT  ©  FIX JE HUIS BV |btw:  BE0791.560.778