Artikel °1. Geldigheidsduur van de offertes Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de aanvaarding door de cliënt ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard. Artikel °2. Betaling Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd in 3 schijven; Eerste schijf: Voorschot (30%) Tweede schijf: Dag van aanvang der werken (40%) Derde schijf: Na de oplevering (30%) De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de medecontractant. De voorschotfactuur en eindfactuur moeten betaald worden binnen een termijn van 15 dagen na hun verzending of in geval van de tweede schijf binnen de 2 dagen na ontvangst. Gebeurt dit niet, dan zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling over de nog verschuldigde sommen een verwijlintrest betaald moeten worden tegen een rentevoet van 10% per jaar. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 250€. Artikel °3. Prijsherziening Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule: p = P x (0,40 x s + 0,40 x i + 0,20) S I ”P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag. “S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was. ”I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd. Artikel °4. Beëindiging van de overeenkomst met de opdrachtgever na betaling van het voorschot Wij hebben het recht om binnen een termijn van zes weken na betaling door de opdrachtgever van het voorschot voor de werken een (nieuwe) controle uit te voeren van de (toekomstige) werf. Binnen de vier weken na voormelde (nieuwe) controle hebben wij het recht om, zonder enige opgave van reden en zonder dat er sprake dient te zijn van onvoorziene en/of nieuwe omstandigheden, de door de opdrachtgever met ons gesloten overeenkomst éénzijdig te beëindigen zonder dat de opdrachtgever recht heeft op ook maar enige vergoeding als gevolg van deze beëindiging van de overeenkomst door ons. Het door de opdrachtgever betaalde voorschot zal binnen de 10 dagen na de kennisgeving van voormelde beëindiging door ons aan de opdrachtgever worden teruggestort. Artikel °5. Onvoorziene omstandigheden Wanneer er zich tijdens een (nieuwe) controle van de werken na betaling van het voorschot of tijdens de uitvoering van de werken sprake is van onvoorziene omstandigheden (zijnde omstandigheden die tot op het moment van ondertekening van de overeenkomst tot uitvoering van de werken niet voorzien of niet voorzienbaar waren), hebben wij het recht om de voorwaarden (met inbegrip van de prijs van de werken en de eventuele uitvoeringstermijn) te herzien. De opdrachtgever zal van deze herziening in kennis gesteld worden. Dit artikel doet geen afbreuk aan artikel 4 van huidige voorwaarden. Artikel °6. Wijzigingen en bijkomende werken Elke door de opdrachtgever bestelde wijziging of bijkomend werk alsook de vaststelling van de prijs vereist een voorafgaand akkoord van beide partijen en kan met alle rechtsmiddelen worden bewezen. Artikel °7. Veiligheidscoördinatie Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd niet begrepen in de offerteprijs Artikel °8. Werkdagen en uitvoeringstermijn Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken. Een afgesproken startdatum van de werken kan door Fix je huis verlaat of vervroegd worden in samenspraak met de klant. Artikel °9. Verbreking Indien de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze conform art. 1794 BW gehouden ons schadeloos te stellen voor al onze uitgaven, al onze arbeid, en alles wat wij bij die werken hadden kunnen winnen, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd ons recht om onze werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen. Artikel °10. Uitvoering De gebruikte materialen zijn zoals beschreven in de offerte of gelijkwaardig. Wij verbinden ons niet aan een merk of type tenzij dit uitdrukkelijk in de offerte staat beschreven. Wanneer de werken technisch in orde zijn kan enig geschil over materiaalkeuze, (mits deze technisch voldoet aan de technische voorschriften) of esthetische afwijking van de subjectieve mening van de klant of werkwijzen die afwijken van de beschreven aanpak in de offerte kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. De aanbiedingen, bestekken en offertes zijn vrijblijvend. De overeengekomen modaliteiten zullen slechts definitief zijn na schriftelijke aanvaarding van de bestelling of offerte. Fix je huis BV behoudt zich het recht om de bedongen offerte of opdracht tot een goed einde te brengen. Fix je huis bv werkt samen met geselecteerde bouwpartners die onder supervisie van Fix je huis de werken uitvoeren naar goed vakmanschap. Artikel °11. Oplevering Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen. Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen. De oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de oplevering bepaalt het vertrekpunt van de tienjarige aansprakelijkheid. De werken die in staat zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald vóór hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft. Artikel °12. Lichte verborgen gebreken Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn. Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem. Artikel °13. Overdracht van risico’s De door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen, goederen of installaties vordert. Artikel °14. Artikel 13-Eigendomsvoorbehoud Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder van. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft. Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade. Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan. Artikel °15. Geschillen Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van de woonplaats/zetel van de aannemer bevoegd. Alvorens naar de rechtbank te stappen, kan elk technisch geschil over werken die werden uitgevoerd voor rekening van een particulier voor privédoeleinden, op verzoek van één van de betrokken bouwpartners, voor de Verzoeningscommissie Bouw aanhangig worden gemaakt. Haar adres: Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel. Alle inlichtingen over de Commissie en het procedurereglement kunnen worden verkregen op de site van de Verzoeningscommissie, op het volgende adres: http://www.bouwverzoening.be. Is de klant een “consument” in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/zetel7 van de aannemer. Die zijn als enige bevoegd Artikel °16 Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat (1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken, (2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privé-woning wordt gebruikt en (3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker. Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21% van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten. Wanneer de afnemer de factuur niet schriftelijk betwist, is de aannemer ontslagen van zijn aansprakelijkheid, behoudens samenspanning tussen de partijen.”